Vaak komen mensen bij ons met een lekke band en dan vragen ze “kunt u daar even een propje inschieten “, maar nee dat doen wij niet. Een lekke band moet altijd gedemonteerd worden van de velg en van binnenuit gerepareerd worden. Aan de buitenkant is namelijk niet te zien hoe beschadigd de binnenkant is. Het kan namelijk ook zijn dat er te lang op doorgereden is.
Soms, na demontage van zo’n band, ligt er een handenvol verpulverd rubber in omdat er te lang op door gereden is. Als zo’n band van de buitenkant met een propje gerepareerd wordt, dan is het wachten totdat het een klapband wordt.
Daarnaast mag je een autoband alleen maar in het loopvlak repareren en nooit in de schouders of de wangen, dat geeft teveel risico op een klapband.

Bandreparatie

Banden worden bij ons middels een minicombi van binnenuit gerepareerd, i.p.v. de oude bekende ‘’prop’’, Dit is een soort parapluutje wat aan de binnenzijde van de band naar buiten wordt geplaatst. Een veilige manier van een bandreparatie is altijd vanaf de binnenzijde van de band t.o.v. de ‘’prop’’ die er van buiten ingedrukt wordt. Daarbij komt ook dat men niet kan zien wanneer de band te veel schade heeft opgelopen aan de binnenzijde wat vaak komt door te lang doorrijden met onderspanning.
Ook geldt dat er alleen gerepareerd mag worden in het loopvlak van de band en niet aan de zijkant. Dit verzwakt de band te veel wat kan leiden tot een klapband.

Vulkanisatie

Vulkaniseren is een reparatietechniek die toegepast wordt bij grote inrijdingen c.q. beschadigingen van banden. Hierbij wordt de inrijding uitgefreesd totdat er een komvormig gat ontstaat wat weer met warm rubber ( +/- 85 graden ) opgevuld wordt. Vervolgens wordt de reparatieplek onder druk gezet om bij een temperatuur van +/- 130 graden in enkele uren uit te vulkaniseren zodat daarna de buitenkant netjes bijgewerkt kan worden. In de band waar nu een zwakke plek is ontstaan wordt een speciale pleister gevulkaniseerd om de stevigheid weer aan te brengen.

vulkanisatie-1
vulkanisatie-2
vulkanisatie-3